
„Изпращаме динамична и наситена със събития и факти 2023 година, в която държавната политика и бизнес дейностите паралелно се адаптираха към развитието на пазара и към поведението на пълнолетните потребители.“ , казва мениджърът „Връзки с обществеността" на Филип Морис България
- Г-жа Джевелекова, като част от екипа на Филип Морис в България от дълго време, вие участвате в развитието на тютюневата индустрия и на пазара в страната. Какво е вашето обобщение за случилото се в тази област през 2023 г.?
- Ние българите често негодуваме, че все изоставаме и прекалено бавно догонваме европейските или световните тенденции и добри практики. Това недоволство има своите основания в много други области, но не и в нашия сектор. 2023-та показа, че не само пълнолетните потребители и пазарът в България са сравними с европейския и световния тренд по отношение на търсенето и предлагането на иновативни бездимни алтернативи на традиционното тютюнопушене, но и държавните и регулаторните органи в страната реагираха едновременно на тази динамика. България дори изпревари повечето страни в ЕС с въвеждане в законодателството си на разширена регулация на всички навлизащи нови алтернативи. Така през 2023 г. се постигна всеобхватна и строга нормативна рамка в областта на контрола върху тютюна. Такава политика в нашата сфера може да се определи като прогресивна, прагматична и отговаряща на действителността, а ми се иска да вярвам, че ще е и ефективна – тоест контролът по новото законодателство да се прилага стриктно. Когато държавата разширява обхвата на регулираните продукти и засилва законовите мерки за контрол върху тютюна може да звучи като още по-ограничителна и да е причина за недоволство от страна на пълнолетните потребители, производители, вносители или партньорите в индустрията. Но, като представител на водеща и отговорна международна тютюнева компания, смятам, че когато нормативната рамка е предвидима, научно обоснована и отчитаща добрите практики, резултатът е ефективна регулаторна, пазарна и бизнес среда. За да е ефективна регулаторната рамка в дадена страна-членка на ЕС, от една страна трябва да стъпва на европейски норми или практики, а от друга – да отчита националните особености. Смятам, че точно това се случи през 2023 година в България.
- Говорите за ефективна регулаторна рамка, не означава ли това още повече рестрикции и забрани в и без това най-силно регулираната индустрия? Това не звучи ли като противоречие с вашите бизнес интереси?
- Нека да бъда разбрана точно – ефективна регулаторна рамка по отношение на тютюна означава да се осигури, както висока закрила за здравето на потребителите, така и да се гарантират правата им, да се следват принципите на свободна законова икономическа дейност и на честна конкуренция. Нашите бизнес интереси могат да бъдат реализирани най-успешно именно в такава ефективна регулаторна рамка. Практиката и опитът ми в тютюневата индустрия показва, че ефективна регулация се получава тогава, когато тя е строга, но обоснована и разумна, и всички заинтересовани страни са мъничко недоволни, но разбират смисъла й – такъв е нашият сектор, сложен и противоречив.
- Но има ли избор държавата - не се ли съобразява България с европейските изисквания и директиви за контрол на тютюна?
- Има задължителни изисквания по отношение на мерките за контрол на тютюна, каквито са директивите на ЕС, с които България трябва да се съобрази и да ги въведе в нашите закони. Но по правилата на ЕС те са преминали през обичайните законодателни процедури в Съюза, в които всяка държава-членка има право на глас и участва активно, тоест те са съгласувани предварително на ниво ЕС, а впоследствие националните законодателства подлежат на хармонизиране. Има обаче и местна пазарна и обществена динамика, която българската държава може и следва да адресира чрез провеждане на своя самостоятелна политика като упражнява национални компетентности в определени области. Това се отнася, включително, но не само, до областите на здравеопазването и конкретни фискални политики на фона на общосъюзните насоки и практики. И двете области са тясно свързани с мерките за контрол на тютюна. Това, на което станахме свидетели през 2023 г. са редица законови промени в резултат и на европейски изисквания, но и в резултат на национална инициатива.
- Кои са законовите промени в България, които можете да откроите в тютюневия сектор през изминалата година, които определяте като ефективни. Нека да започнем с данъчните промени?
- Хронологично във фискалната част от регулацията, мога да изброя три основни промени в Закона за акцизите и данъчните складове:
- От месец март 2023 г. влезе в сила приетия в края на 2022 г. 4-годишен данъчен календар за постепенното увеличаване на акцизите върху всички тютюневи изделия, като размерът и начинът на облагане отразяват основните цели на облагането с акциз – здравните цели за ограничаване на потреблението и фискалните цели за гарантиране и увеличаване на приходите в бюджета без сътресения на пазара. Защо данъчният календар е ефективен подход и за двете цели? Защото предвижда поетапност, без резки скокове на увеличението, и отразява концепцията за диференциране на данъчната тежест за различните категории продукти спрямо степента на вредата - по-висока остава данъчната тежест за горимите тютюневи изделия, които са и с най-високо разпространение в страната и се цели ограничаване на тютюнопушенето, спрямо данъчната тежест за негоримите продукти, чиято употреба в дългосрочен план има потенциала да е по-щадяща. И още, защото, макар че европейската акцизна директива все още не обхваща негоримите изделия, българският календар следва европейските практики като здравна и фискална философия, която разграничава горимите от негоримите изделия. А конкретните ставки и стъпки са съобразени с националните особености и в този аспект държавата упражнява своите национални компетентности.
- От месец август 2023 г., към съществуващите вече категории на облагаемите негорими изделия (нагреваемите тютюневи изделия и никотиновите течности за електронни цигари), се добавиха за облагане и още две групи: нова широка група от никотинови продукти - заместители на тютюн, включително никотинови паучове, дъвки, пастили, стикове и други, и течностите за електронни цигари, които са без никотин. За яснота - новата широка група от никотинови продукти обхваща всякакви по вид, съдържание и форми изделия, които не съдържат тютюн, но съдържат и доставят никотин на човешкия организъм, без да имат медицинска цел, каквито са никотиновите медицински средства за отказ от тютюнопушене и предлагани в аптеките по лекарско предписание.
- От месец декември 2023 г. с последните приети промени в данъчните закони гореописаната нова широка група от никотинови продукти беше разделена на две подгрупи за целите на облагането – една част от тях ще се облага по-високо от другата въз основа на начина на консумацията им. Едната подгрупа продукти е дефинирана конкретно като бездимни нагреваеми никотинови изделия без съдържание на тютюн, при чиято употреба се образува аерозол, а в другата подгрупа остават останалите никотинови изделия без тютюн, които не се нагряват, а са за орална употреба – никотинови паучове и други.
Като обобщение, макар че европейското акцизно законодателство към настоящия момент обхваща само традиционни тютюневи изделия за пушене – цигари, пури, пурети и тютюн за пушене за свиване, за лула и за наргиле, България предприе стъпки за бързо въвеждане във фискалната регулация на всички налични нови и нововъзникващи тютюневи и никотинови изделия, което на практика означава, че тази регулация е всеобхватна.
- А какви са промените в Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, за които се говори от месеци и как те ще се отразят на пазара занапред?
- Тук непременно искам да изразя тревогата и да споделя общественото безпокойство на родители, учители, здравните власти и на медиите от това, че през 2023 г. един от видовете никотинови продукти - никотиновите паучове - свободно достигаха не до тези пълнолетни потребители, за които този продукт е единствено предназначен, и станахме свидетели на лесния достъп и злоупотреба от подрастващи и ученици без никакъв реален контрол относно продажбата на тези продукти. Всички никотинови продукти, включително и никотиновите паучове и електронните цигари, носят рискове и са предназначени само за онези пълнолетни пушачи, които търсят възможност за алтернативно набавяне на никотин с по-ниски емисии на вредни вещества от тютюневия дим. Нито един вид тютюнев или никотинов продукт не трябва да попада в ръцете на деца и непълнолетни. Освен записване в закона на забрана за продажбата и употребата на тази продукти от непълнолетни и контрол от страна на държавните органи, е нужно да има и съзнание и отговорност на цялото общество, но не само на думи, а и на практика.
Затова, на първо място, бих искала да подчертая като важна стъпка, че паралелно с въвеждането на никотиновите продукти в Закона за акцизите и данъчните складове за целите на облагането, и държавата в лицето на Министерство на икономиката и Народното събрание въвеждат тези нови никотинови продукти в регулация по Закона за тютюна, тютюневите и свързаните с тях изделия, за да бъдат те спешно и строго забранени за продажба на непълнолетни – тази разпоредба трябва да се прилага безкомпромисно и да се налагат ефективни санкции на нарушителите.
Навлизането на никотиновите продукти в България през изминалата година е процес от световния и европейски тренд – пушачите все по-осъзнато и по-често търсят замяна на традиционното тютюнопушене с нови бездимни алтернативи, с по-малко вредни емисии. Смятам, че с течение на времето начините за доставяне на никотин ще се развиват – от продукти с изгаряне на тютюна (тютюнопушенето) към продукти с нагряване на тютюна или на никотин съдържащи продуки без тютюн, течности с никотин и други никотин съдържащи изделия за орална употреба. А може би в бъдеще и чрез други иновативни продукти или способи, непознати днес.
Второ, но не по-важност, своята реализация в нашия закон намери и европейската директива за забрана на някои от разновидностите на нагреваемите тютюневи изделия, които имат ясно отличителен и характерен вкус/аромат, различен от тютюневия. Законодателната процедура се забави, но ние, като отговорна и водеща в сегмента компания, вече сме привели нашите продуктови линии в съответствие. Нашите търговски партньори и пълнолетни потребители вече са запознати с тази промяна. Приетият закон предвижда изчерпване на количествата до два месеца от обнародването му, което се очаква в следващите дни.
Като цяло, към края на 2023 г. България е с една от най-всеобхватните регулаторни рамки в ЕС – готова да посрещне бързо случващите се пазарни промени и, както се вижда и от новите законови разпоредби, те се отнасят до бързо навлизащите нови негорими продукти - било то тютюневи или никотинови, които постепенно и устойчиво заместват традиционните горими цигари.
- Вашата компания изпълнява мисията си за изграждане на бъдеще без дим, но това не премахва опасността от никотина, който се счита за едно от най-широко консумираните психоактивни и пристрастяващи вещества?
- Чрез нашата мисия за изграждане на бъдеще без дим ние изпълняваме основата цел за намаляване на вредата от тютюна, която обуславя бизнес стратегията за устойчиво развитие на Филип Морис Интернешънъл. Компанията ни фокусира дейността, инвестициите, ресурсите и усилията си в разработването, научните проучвания и реализацията на бездимни негорими алтернативи, които са предназначени за пълнолетни, които вече пушат и просто не се отказват. Но ние сме напълно прозрачни и открити, като безкомпромисно винаги и навсякъде пишем и казваме, че бездимните продукти не са без риск, те съдържат никотин, който има пристрастяващ ефект и те не са за непълнолетни. Никотинът сам по себе си е вещество, което взаимодейства с рецептори в мозъка, стимулирайки отделянето на допамин, определян като един от "хормоните на щастието", което съответно води до пристрастяване. Но науката казва, че никотинът не е главната причина за заболяванията, които се свързват с тютюнопушенето, а вредните вещества, които се образуват в дима при горенето. Ето защо, алтернативният начин за набавяне на никотин чрез нагряване на тютюн, когато липсва горене и дим, позволява да се елиминират част от вредните вещества, получаващи се в резултат на гореното, да се намалят значително нивата на други и така може да се редуцира вредата от тютюна.
- Правилно ли разбирам, че при налагащия се тренд за все повече търсене и предлагане на бездимни алтернативи на традиционното тютюнопушене, всъщност никотинът може да се окаже „крайъгълен камък“ за намаляването на вредата от тютюна?
- Тютюнът, в който никотинът е естествена съставка, и различните никотин съдържащи продукти, без тютюн, са вредни за здравето – потребителите трябва да знаят това. Но трябва да знаят също, че от всички форми на употреба на тютюна, най-високата степен на вреда се съдържа в дима, който се образува при неговата употреба чрез тютюнопушене, тоест, когато тютюнът гори. В тютюневия дим, освен никотина, има огромно количество други вредни вещества с токсичен и канцерогенен ефект – те са причина за заболяванията, свързани с тютюнопушенето. Затова понятието намаляване на вредата от тютюна винаги се разглежда относително и сравнително спрямо пушенето на цигари, а не абсолютно и абстрактно спрямо пълното въздържание. Очевидно е, че пълното въздържание от тютюн или никотин е безспорно най-добрият подход. Спирането на употребата на тютюн и никотин под каквато и да е форма е доказан начин за намаляване на риска от заболяванията, свързани с тютюнопушенето. А предвид факта, че вредата от тютюнопушенето не е свързана основно със съдържанието на никотина в него, при употреба на тютюн без дим с премахване на горенето, може да се очаква, че вредните ефекти от тютюнопушенето ще бъдат редуцирани. Затова никотиновите продукти вместо продължаване на пушенето, може да доведат до намаляване на вредата от тютюна и за отделния човек, и за околните. В този смисъл наличието на никотин може да бъде основа за намаляване на вредата от тютюна спрямо вредата от тютюнопушенето, защото той е главната причина хората да продължават да пушат. Употребата на тютюн без горене не е безрискова, но може да замести пушенето и така в крайна сметка да се намали вредата.
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.