
И уж дреболии могат да създат впечатление за непрофесионално поведение, което се помни дълго
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Среща с делови партньори, говорят си главно двамата шефове. Доволни, че са се споразумели, вече са на общи приказки. По-ниските чинове скучаете, седнали около масата. Забелязвате как колега от другия екип си поглежда часовника и си казвате "Абсолютен непрофесионалист".
Вярно, човек само за няколко секунди, с един жест може да навреди на авторитета си. Особено пред хора, с които не работи всеки ден. Въпросното поглеждане на часовника е от най-светкавичните начини, понеже издава нетърпение, досада и тям подобни чувства, които не бива да се виждат.
Никога не си поглеждайте часовника нито открито, нито уж крадешком. Не е дреболия, то подсъзнателно кара събеседниците ви да почувстват себе си неуважавани, а вас - като невъзпитан човек, които не умее да се контролира. Това не са качества, които вдигат реномето. Не будите симпатия, изглеждате ненадеждни. Така дреболията нанася големи щети.
Същото се случва и с позата, в която седите. Трябва да е изправена, колкото и да ви е писнала вече срещата. Небрежното отпускане на тялото е негативен сигнал - за неангажираност и незачитане на събеседниците. Езикът на тялото влиза в невербална комуникация, която дава дори повече информация за вас отколкото думите ви. (С кои жестове и пози може да провалите професионалния успех)
"Ако не сте внимателни по време на делова среща, лесно изглеждате изключително непрофесионално. Начинът, по който се държите, оформя мнението за вас. Разбирането на другите за вашите професионални способности и надеждност остава вкоренено дълго след края на срещите. Това може да навреди трайно на вашата репутация и доверието във вас", казва Питър Иконъми, автор на книгите "По-добри бизнес срещи" и "Библия на мениджмънта".
Той е категоричен, че като закъснявате за среща, демонстрирате липса на уважение към другите участници. Когато неизбежни обстоятелства ви пречат да пристигнете навреме, изпратете незабавно известие, съветва Питър Иконъми.
Онези прословути 15 минути допустимо закъснение в съвременния делови живот не съществуват. Няма значение и че само някакви си 5 минути закъснявате. Това вече ви идентифицира като човек, който или не може да се самоорганизира, или дисциплината му е чужда.
В класацията на експерта за начините да повредите репутацията си влиза и лошата подготовка за срещата. Това, че не сте наясно с дневния ред, води до загуба на време. Ако не сте прегледали документите, които сте получили предварително, може много да се изложите. Неспособността да отговорите на основни въпроси също демонстрира сериозна липса на професионализъм.
Ще се лишите от авторитет, щом при дискусия показвате доминантно поведение. Прекъсването на другите или постоянното пренасочване на разговора към личния дневен ред издава липса на емоционална интелигентност и на умения за работа в екип. Умението да слушате е едно от най-важните. Не забравяйте да следите и времето си за изказване, за да не изглежда, че искате да доминирате дискусията.
Професионалната ви репутация страда, когато на делова среща избягвате отговорност, търсите си извинения, не изпълнявате ангажиментите си, изброява Питър Иконъми.
Увъртането може да се изтълкува като некомпетентност, а това съвсем не е дреболия. То нанася значителни щети на авторитета ви. Когато не влиза във вашата компетентност да поемете отговорност, заявете го в пряк текст пред другите участници в срещата. Непременно кажете кога и как ще ги уведомите какво ще е решението, след като направите консултация с колега или мениджър.
Някои хора погрешно смятат, че когато по време на среща вършат няколко работи наведнъж, изглеждат важни пред колеги и партньори.
Преглеждане през телефона на имейли и всякакви други съобщения с цел внушения от типа "Много съм зает/а, откъде ли не ме търсят, екипът не може без мен" не работи за добра репутация, а в обратна посока. Освен това е толкова дразнещо, невъзпитано, неуважително, че отблъсква останалите и те вече не искат да си сътрудничите, дори да са имали такова желание.
От само себе си се разбира, че скролването в социалните мрежи е очевидно непрофесионално.
Ако смартфонът не ви е нужен за срещата, защото на него има информация, която ще използвате, просто не го взимайте със себе си. Или не го вадете на масата. Ако ви е необходим, през останалото време го поставете с дисплея надолу и не го поглеждайте.
Като демонстрирате, че изцяло сте посветени на срещата - работата, която вършите в момента, всъщност повишавате авторитета си.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Как да използвате огледалните неврони и да помагате на харизмата си
Най-ефективните християнски божи заповеди за успех в кариерата
Стратегия да изкорените професионален навик, който не ви върши работа
11 стъпки по-бързо да усвоявате ново професионално умение
Техники да взимате правилни решения
Трикове за чар в делови видеоразговори
Тактики да се справяте с колега подлец
Как да крадете умения и да печелите професионални победи
Без кураж няма слава, или защо да се стремите към неекипни проекти
Симптоми за интелектуална арогантност, която проваля успеха
Флирт или ухажване между колеги - разлика голяма
Наръчник да работите със студени делови колеги
Как да се пазите шефът да не подценява авторството ви на вашите идеи