
"Директорските организации сме в пълна подкрепа на очакваните промени в сферата на образованието, които се подготвят от Министерството на образованието и науката (МОН)", каза за БТА Диян Стаматов, който е председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета в България (СРСНПБ). Той е и директор на 119-о Средно училище "Михаил Арнаудов" в столицата, и беше попитан за предстоящите промени в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО), които се подготвят от образователното министерство.
"От много време очакваме истински промени в сферата на средното и предучилищното образование, и откакто през 2016 г. беше въведен Законът за предучилищното и училищното образование се забелязаха както положителни, така и отрицателни страни в неговото прилагане. Десет години по-късно в настоящия екип на Министерството на образованието и науката се вижда много силно желание да бъдат реализирани стъпки за промени. И сме в очакване да бъдат окончателно представени, за да започне истинският и съществен дебат по тях", каза Диян Стаматов.
Той отбеляза, че докато тези промени бъдат представени, се появяват различни предложения на синдикални и на работодателски организации, има го и "силното говорене" на родителските организации.
"Трябва да бъде направена сериозна ревизия, промяна, в сферата на образованието и тези промени тежат на плещите на настоящия министър и на неговия екип. От всичко, което чуваме в общественото пространство, от дебатите, които вървят, директорското съсловие сме по-склони да кажем, че максимално силно подкрепяме направените предложения в анонс, в общественото пространство, без да сме ги видели във фактологичен законов формат, защото има много голям проблем, свързан с поведението в училищната среда, с желанието за учене от страна на учениците, с нагласата към образователната система. Виждаме необходимостта от много повече правила, които да дадат добрата насока във възпитанието и развитието на учениците", заяви Диян Стаматов.
Според СРСНПБ трябва да има промени в Закона за предучилищното и училищното образование, и директорското съсловие изцяло подкрепяме предложенията, които МОН анонсира през последните месеци. Това е подкрепа за положителното и качественото развитие на образованието ни, каза Стаматов.
За предмета "Добродетели и религии"
На въпрос дали СРСНПБ подкрепя възможността да има предмет "Добродетели и религии" и той да влезе в задължителните учебни часове, Диян Стаматов отговори, че директорското съсловие изцяло подкрепя всички добротворчески желания за по-положително възпитание в образованието - на всички подрастващи и на всички ученици.
Как ще се нарича даден предмет е детайл, дори и да бъде наречен час по щастие, час за доброто или как да съм още по-успешен, няма значение. Но всички съзнаваме, че има нужда от един час, в който да има гражданско образование, да има представяне на най-добрите ценности, от които учениците имат много сериозен дефицит, каза Диян Стаматов.
"Голяма полемика има в момента с ученето на религиите и аз самият не виждам защо я има тази полемика, след като в осми клас в момента се изучават различни произведения с религиозна насоченост и това винаги е било така. Във философския цикъл и сега в гимназиален етап се изучават различни религиозни доктрини и постулати. Тук силата на министъра е изключително важна, лидерската му роля, като ръководител на образователната ни система е много важна и отново казвам, че нашата подкрепа на директорите е изцяло зад решението на образователния министър по отношение на идеята за създаване на един нов предмет, без значение как той ще се казва", заяви председателят на СРСНПБ. Колкото по-интересно бъде направена учебната програма, колкото по-привлекателно е предложена, колкото повече усилия бъдат вложени за подготовка на учителите, толкова този предмет би бил по-ценен и полезен за всички подрастващи", добави Стаматов.
Да се повтаря ли в първи клас и дали да се освобождават зрелостници от матури?
По повод на предложението на Синдиката "Образование" да се повтаря първи клас при образователни дефицити, Диян Стаматов каза, че през годините много учители са поискали да има повтаряне на клас от ученици и този казус е още от въвеждането на ЗПУО през 2016 г.
"За съжаление, има ученици, които не се справят добре с базисните умения в начален етап и се забелязва, че се налага необходимост в краен случай, някъде да има повтаряне на ученици. Тази възможност би могла да се регламентира законово, но да се ограничи не повече от един път повтаряне и то не в първи клас. Базисните умения не се изразяват в това как да се държи химикалката, не са в това как да се срича, а те са свързани с елементарни математически упражнения, с четете и с разбиране, които се учат веднага след първи клас", добави той.
На въпрос дали да се освобождават учениците от държавните зрелостни изпити при успех "Много добър 5,00" в 10-и, 11-и и 12-и клас, Диян Стаматов отбеляза, че един от големите успехи на настоящия закон е в това, че държавните зрелостни изпити сега са вход за прием във висшите училища и това се отнася за почти от 80 процента от университетите. Това означава, че двете степени - на училищното и на висшето образование, са свързани и държавните зрелостни изпити наложиха в практиката един ясен, категоричен и обективен стандарт, който се използва като вход във висшите училища, заяви председателят на СРСНПБ.
Детските ясли трябва да преминат към образователното министерство
Сега синдикалните и родителските организации предлагат различни неща, но водещата роля на предложенията, които трябва да бъдат реализирани в образованието, са в държавната политика на МОН. Там са нашите сериозни надежди и очаквания за промени в учебните програми, учебните планове, за продължителността на учебната година, за яснота по формата за санкции и стимули в средното образование, както и да се позиционира мястото на детските ясли към образователното министерство, а не към здравното министерство, както е в момента, каза председателят на СРСНПБ.
Трябва да има и яснота за продължителността на учебното време в детските градини. Там е необходимо да има ясен формат на ваканциите и неучебното време, да се приложат игровите подходи в детските градини през лятното време, а не да продължават и тогава педагогическите дейности, които са през останалото време, каза Диян Стаматов.