
Повече кандидати за парламента и по-малко пари за финансирането на предизборните кампании. Това показва сравнението на два поредни избора за Народно събрание - от 9 юни 2024 г. и от 2 април 2023 г.
Според данните от одитните доклади на Сметната палата, на 9 юни 2024 г. общият размер на финансиране на кампанията на всички 31 участници в изборите е 6 967 862 лв. Година и два месеца по-рано в състезанието за народни представители са участвали общо 23 партии, коалиции и инициативни комитети, като са разполагали със 7 355 607 лв. Привлечените от партиите средства за предизборни кампании са намалели с 387 745 лева, но пък участниците са се увеличили с осем.
След изборите на 9 юни 2024 г. Сметната палата е одитирала 24 участника - 14 политически партии (ПП) и 10 коалиции от партии (КП). Общият размер на финансиране на одитираните участници е близо 6,7 млн. лв. Седем неодитирани участници – 6 политически партии и една коалиция от партии, са разполагали с 280 309 лв.
Данните са от одитния доклад на Сметната палата за извършен одит за съответствие на декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания на участниците в изборите за народни представители за Народно събрание, проведени на 09.06.2024 г. Документът е публикуван на интернет страницата на одитната институция.
Линк към доклада:
https://www.bulnao.government.bg/bg/documents/15083/OD_izbori_NS_09062024.pdf
При извършения одит е установено:
- Всички одитирани политически партии и коалиции са спазили срока, регламентиран в Изборния кодекс (ИК), за представяне пред Сметната палата на отчет за приходите, разходите и поетите задължения за плащане във връзка с предизборната кампания.
- Представените отчети са изготвени по образеца, утвърден от Сметната палата, приложени са извлеченията от банковите сметки за обслужване на предизборната кампания на всеки участник, както и декларации за произход на дарени и предоставени средства от физически лица.
- Спазено от всички участници е изискването финансирането на приходите и разходите за предизборната кампания в размер над 1 000 лв. да се извършва по банков път.
- Спазено от всички участници е изискването за общия размер на финансирането на предизборната кампания (3 000 000 лв. за партия и за коалиция от партии).
Не са установени нарушения на ИК от 16 одитирани участници в изборите – 10 политически партии и 6 коалиции.
Приходи
От установения общ размер на приходите на одитираните участници в изборите от 6, 6 млн. лв., 2,6 млн. лв. са за партиите, а близо 4 млн. лв. - за коалициите. Шестнадесет от одитираните участници отчитат средства за медийни пакети в общ размер от 564 862 лв. (според информация от Централната избирателна комисия).
Приходите на партиите са формирани от:
- собствени средства - 1,8 млн. лв.
- дарения от физически лица – 305 852 лв.
- предоставени средства от кандидати – 181 988 лв.
- средства за медийни пакети по реда на чл. 178 от ИК – 324 780 лв.
Коалициите са получили приходи от:
- собствени средства на политическите партии, участващи в тях – 2,7 млн. лв.
- дарения – 204 594 лв.
- финансирания от кандидати – 811 986 лв.
- средства за медийни пакети по реда на чл. 178 от ИК – 240 082 лв.
Дарения
Одитът установява, че проверените участници в изборите са получили общо 361 дарения от физически лица и финансирания от кандидати, надвишаващи минималната работна заплата (за одитирания период тя е 933 лв.), за които всички дарители/кандидати са представили декларации за произход на средствата.
При проверка на тези декларации е установено, че в 4 не е посочен произход на средствата, което е нарушение на изискването за деклариране съгласно чл. 169 от ИК.
В 123 от декларациите е посочен произход на средствата от трудови доходи, а в 82 случая дарените средства са от спестявания или лични. Но във всички тези общо 205 декларации няма информация за работодателя/източника на средствата.
В 6 от декларациите е посочен произход на средствата от дивидент, като в 3 от тях няма данни за наименованието на юридическото лице и единния идентификационен код (ЕИК), под който е вписано дружеството, а в останалите 3 – липсва информация за ЕИК на юридическото лице.
В 7 от декларациите е посочен произход на средствата от продажба или наем на имот, продажба на дружествени дялове, договор за заем или собствен бизнес, но липсва поясняваща информация, изискваща се съгласно образците на декларации, утвърдени от Сметната палата.
В общо 226 декларации за произход на дарени/предоставени средства няма информация за периода на генериране на доходите/натрупване на спестяванията.
За 172 физически лица, предоставили или дарили средства над 1 000 лв., е изискана информация от Националната агенция за приходите (НАП) и Националния осигурителен институт (НОИ) и е извършена проверка за съответствие на размера на предоставените или дарените средства с доходите им. За 17 от тях е установено, че наличната информация за размера на доходите не покрива напълно размера на дарените/предоставени средства. Проверката обхваща само периода от произвеждането на предходните избори от същия вид до деня на подаване на съответната декларация, съгласно Изборния кодекс. Предвидените в ИК източници на информация не позволяват да бъдат проследени всички данни за доходи от чужбина, за спестявания в банки и други, които е напълно вероятно конкретните лица да притежават.
Разходи
Извършените разходи от одитираните участници в изборите са в общ размер на 5,4 млн. лв., като партиите са похарчили 2,6 млн. лв., а коалициите – 2,8 млн. лв.
Най-голям дял в общия размер на разходите имат плащанията за външни услуги – 4,7 млн. лева (88 на сто).
- За медийни услуги - близо 3 млн. лева.
- за консултантски услуги – 21 909 лв.;
- за плакати, флаери, диплянки, брошури – 763 215 лв.;
- за масови прояви (публични събрания, концерти и др.) – 74 037 лв.;
- за пощенски и куриерски услуги, телефони – 12 779 лв.;
- за наеми за помещения, транспортни средства, рекламни съоръжения – 871 484 лв.;
- други разходи за външни услуги – 41 028 лв.
Одиторският екип е проверил и анализирал информация от 282 доставчици за предоставени от тях стоки и услуги във връзка с предизборната кампания. В резултат от проверката на получената информация от доставчиците и представената счетоводна документация от одитираните участници, са установени неотчетени разходи, в т.ч. поети задължения за получени стоки/услуги за предизборната кампания, от пет партии и пет коалиции в общ размер 83 258 лв., и неотчетени приходи от единадесет партии и седем коалиции в общ размер на 121 939 лв.
Към датата на извършване на одита една партия и пет коалиции имат неразплатени задължения към доставчици на стоки и услуги в общ размер на 83 793 лв.
Нарушения
- Не е предоставена информация за 11 дарения, включваща имената на дарителите,
вида, целта и размера на направените дарения (две партии и една коалиция)
- Не е представена декларация на дарител за произход на дарените средства на стойност над една минимална работна заплата (една партия).
- Не е представена на информация за 19 финансирания със средства на кандидати (една партия и две коалиции).
- Не са представени общо 15 декларации на кандидати за произход на предоставените от тях средства на стойност над една минимална работна заплата (една партия и две коалиции)
- Не е представена информация относно наименованията на общо 6 рекламни агенции, с които са работили участници в предизборната кампания (една партия и две коалиции).
- Набирани са средства за финансиране на предизборната кампания след приключването й (една партия и две коалиции).
Във връзка с медийни публикации за пътнотранспортен инцидент с автомобил на Националната служба за охрана (НСО), осигуряващ охрана на участник в изборите, Сметната палата е проверила спазена ли е разпоредбата от Изборния кодекс, която забранява на политическите субекти в предизборната кампания безплатно да ползват публичен административен ресурс (бюджетни средства, помещения, автомобили, самолети, оборудване и други движими и недвижими вещи – държавна или общинска собственост, както и труда на служителите в администрацията).
След поискана от началника на НСО информация за участници в изборите и/или техни представители, за които в периода от откриване на предизборната кампания на 10.05.2024 г. до нейното приключване на 07.06.2024 г. е осигурена защита по реда на Закона за Националната служба за охрана (ЗНСО) и след направен анализ на относимите нормативни актове, следва да се приеме, че автомобилите на НСО са средство за осъществяване на дейността по охрана при спазване на принципа за непрекъснатост на охраната и политически неутралитет. Специалната й регламентация в ЗНСО, като елемент от дейността по защита на националната сигурност принципно изключва прилагането на забраната на ИК за безплатно ползване на публичен административен ресурс.