
Като винаги ги следвате, печелите уважение и доверие
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Идва Великден, най-големият празник за православните, а вие нарушавате божата заповед „Обичай ближния както себе си". Нито един от колегите си не обичате, нито един не смятате дори за симпатичен. С разни случки точно преди почивните дни те отново доказват, че напълно заслужават лошите ви чувства. А вие за пореден път се питате „Какво прегреших, та попаднах в такъв екип".
Хм, дали не ви липсва известна доза самокритичност? Пък и логика - то е ясно, че ако искате да се чувствате добре на работа и да напредвате в кариерата, трябва да успеете да се впишете в екипа. И първото условие е да престанете да смятате колегите си за несимпатични. „Обичай ближния както себе си" е изключително важен принцип. Обратното подсъзнателно ви пречи да постигате добри взаимоотношения, да печелите уважение и доверие.
Колкото и способни професионалисти да сте, ефективността ви силно зависи и от атмосферата в колектива. Емоционалното благополучие на работа е ключова съставка на успеха, подчертават психолозите. Като не харесвате останалите, вършите работата си с неудоволствие. А понеже хората винаги усещат чуждата неприязън, отговорят със същото. Саботирате собствения си успех, нарушавайки „Правете на другите това, което искате те да ви правят", както пише в Евангелието от Матей.
Специалистите по кариерно развитие съветват да се вгледате в себе си, ако не харесвате колегите си, защото със сигурност чувствата ви са реципрочни - и те не харесват вас. А надали сте попаднали на цяла банда кофти хора. Може би вие правите грешки в отношението си към тях. И много рискувате в един момент да ви подложат на т.нар. мобинг - не просто да не ви харесват, а да саботират работата ви, за да ви изхвърлят от екипа.
Експертите изреждат пет най-срещани грешни поведения и препоръчват честно да ги потърсите у себе си.
1. Придавате си важност
Според психолозите това е най-честата причина човек да не може да се сработи с колегите си.
Помислете вярно ли е за вас: смятате се за по-способни от тях. Обсебени сте от собствената си ценност, жадувате за внимание, искате всеки разговор да се върти около вас. Уж го правите в името на работата, но обзети от мисълта за вашата значимост и несъществеността на другите, на съвещанията говорите надълго и нашироко какво сте свършили и изяснявате в детайли какво ще правите лично вие през следващата седмица. Задавате на шефа въпроси за неща, които не е необходимо да бъдат уточнявани, само и само за да продължавате да бъдете център на дискусията. Държите се егоистично, губите времето на всички и, разбира се, те се дразнят. Това моментално ги прави несимпатични във вашите очи - не толерират егото ви.
Сега си представете, че по същия начин постъпват останалите. Съвещанията ще бъдат безкрайни.
Ако наистина се налага да доизясните нещо с мениджъра, но не засяга другите, питайте го насаме. Ако ви се струва много важно да подчертаете заслугите си пред началника, да дадете предложения или да се покажете като инициативни служители, измислете начин да го направите, без да губите времето на всички.
Накратко, дръжте се по-малко егоистично. Нали сте християни, поне малко опитайте да следвате "Обичай ближния си както себе си".
2. Омаловажавате колегите си
Втората честа грешка, която повечето хора правят, е т.нар. пасивно-агресивно поведение.
Не проявявате грубост и не се подигравате на колегите си, естествено. Но признак на това поведение е да не умеете да слушате с интерес, да прекъсвате, да пренебрегвате това, което казват, умишлено да ги изключвате от разговора.
По този начин ги омаловажавате, а, съгласете се, никой не обича да се чувства така. Те не споделят лични вълнения, говорят за общата ви работа. Дори да не ви е важно и интересно това, което казват, сте длъжни да проявите уважение. Ако не го правите никога, отблъсквате колегите си. С право ви смятат за високомерни или просто за невъзпитани. Правите на другите това, което не искате да правят на вас, а тях обявявате за несимпатични.
Впрочем психолозите твърдят, че обикновено пасивно-агресивно поведение имат хората, които не са достатъчно уверени в способностите си. Може и да не си дават сметка, а инстинктивно да се стараят да принизят другите, защото те са потенциална заплаха.
3. Завиждате
Възможно е това чувство да не го осъзнавате. Но ако никога не можете да изцедите и дума за похвала или поне усмивка към колега, който добре се е справил с работата, постигнал е някакъв успех, съобщил е за радостно събитие в личния си живот, точно завист ви разяжда.
Глупава е мисълта, че хубавите неща в работата или в живота са определен брой и щом някой друг ги получава, остават по-малко за вас. Най-лесният начин да накарате хората да ви харесват е да признавате постиженията им, да се радвате заедно с тях или да им съчувствате, когато се налага.
4. Негативисти сте
Помислете и дали не спадате към доста широката и разнолика категория на вечно отрицателно настроените хора. В нея влизат онези, които вечно пророкуват провал - "Това няма как да стане", вечно мрънкат - "Е сега пък защо и това", оплакват се, правят се на жертва - "Все на мен", и т.н.
Тези хора са изключително натоварващи за другите и е съвсем разбираемо защо колегите се старят да ги избягват.
5. Конформистите сте
Може да не сте от служителите, които съзнателно изповядват тази философия - да се приспособяват и присъединяват към силните независимо от своите ценности и принципи, независимо от справедливостта. Но е възможно да следвате тази философия и инстинктивно, като в поговорката "Преклонена главица сабя не я сече", в резултат на възпитание или заради минал опит.
Отчасти е вярно, че ще си живеете по-лесно, ако примерно никога не противоречите на шефа, без значение какво всъщност мислите. Но има ситуации, в които колегите очакват да ги подкрепите даже и с риск да ядосате началника. "Да се цепиш от колектива" не е пряк път към любовта на колектива.
Впрочем конформизъм означава и да сте винаги съгласни с преобладаващото мнение. Това само на пръв поглед е вписване в колектива. По правило хората не се преизпълват с уважение към онзи, който никога няма свое собствено мнение. Смятат го за некомпетентен, глупав, страхлив и прочие все неприятни неща.
Няма страшно да откриете у себе си някой от тези пет признака или други, които развалят взаимоотношенията ви с колегите. Направили сте първата стъпка - анализирали сте възможните причини. Остава да планирате как да се справите с лошите си навици.
Няма да е лесно, но целта си заслужава - ще работите по-добре в екип и ще имате по-големи шансове за развитие в кариерата. И със сигурност ще се чувствате по-щастливи на мястото, на което прекарвате една трета от живота си.
- Дребни, но отблъскващи навици
Върху отношенията с колегите понякога влияят вкоренени навици, на които човек не придава никакво значение, а те отблъскват другите.
о Говорите на висок глас по телефона. Вършите си работата, но пречите на колегите ви. Неудобно им е да ви кажат, чакат сами да се усетите. Ами огледайте се - по погледите им ще познаете, че прекалявате с шума.
Още по-ужасно е да пуснете на високоговорител и събеседника си, понеже искате ръцете ви да са свободни, за да търсите нещо на компютъра. Щом често ви се налага, взете си слушалки.
о Ядете на бюрото си, защото нямате време. Или намерете 15 минути да излезете, или гладувайте, като наистина сте толкова заети. За никого не е приятно около него да се носят миризми на манджа или да му мляскат наблизо.
Същото се отнася до навика да дъвчете дъвка, защото така се съсредоточавате. Или до обичая ви да подремвате следобед, изпънати на стола, за да освежите мозъка си.
о Пилеете документите и вещите си по чуждите бюра и шкафове. Обикновено това се случва с хора, чиято собствена територия не им стига, защото са неподредени.
Впрочем и да не "преливате" върху бюрото на съседа, имайте предвид, че на колегите надали им е комфортно да гледат вашето разхвърляно бюро.
о Самообслужвате се с чужди неща. Вероятно всичко в офиса принадлежи на компанията, в която работите. Но това не означава да вземете перфоратора на колегата си, без да го попитате. Особено пък ако забравите да го върнете. Дреболия, но не издава добро възпитание и надежден човек.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Стратегия да изкорените професионален навик, който не ви върши работа
11 стъпки по-бързо да усвоявате ново професионално умение
Техники да взимате правилни решения
Трикове за чар в делови видеоразговори
Тактики да се справяте с колега подлец
Как да крадете умения и да печелите професионални победи
Без кураж няма слава, или защо да се стремите към неекипни проекти
Симптоми за интелектуална арогантност, която проваля успеха
Флирт или ухажване между колеги - разлика голяма
Наръчник да работите със студени делови колеги
Как да се пазите шефът да не подценява авторството ви на вашите идеи