
Най-важното е да предвидим максимално дълъг преходен период на либерализацията за бита, в който да действат схемите за компенсации, и това време да се използва за дигитализация на мрежите и електромери с дистанционно отчитане, казва председателят на Комисия за енергийно и водно регулиране
Още акценти:
- Трябва да има неустойки при лошо качество на водата или друга цена, ако е негодна за пиене
- За следващия месец ще имаме отново намаление при газа, вероятно с повече от 10%
- Вече сте председател на КЕВР, г-н Младеновски, но едва ли хората знаят, че вие сте човекът, който от години прави анализите и цените на тока и на парното. Май трябва да са ви благодарни за тока, защото цените останаха ниски. Но ако трябва да знаят повече за вас, какво е това?
- Да, в енергийните среди съм познат повече като човека, който се занимава с цените на електроенергията и топлоенергията в последните 10 г. Все пак трябва да се знае, че съм пряк участник във всички реформи в енергийния сектор, това са балансиращ пазар, законодателство, либерализация, преминаване на големите и на малките ВЕИ на свободния пазар, на топлофикациите също. Всичко, което се е случило в енергетиката в последните 10-12 години, е и с мое участие. Определянето на цените на тока и парното са само един щрих, малка част от работата ми.
- Какво си казахте на довиждане с предишния председател Иван Иванов?
- Благодарих му. Той ръководеше 10 г. и остави значителна следа. Доц. Иванов внесе съществен акцент на достойнство и почтеност в работата на КЕВР. Той отстояваше независимостта на регулатора и това, което правеше, следва да бъде продължено. Освен това има съществена роля в изграждането ми като професионалист.
- Какво ще се случи от 1 юли с цената на тока за домакинствата?
- Според Закона за енергетиката от 1 юли пазарът трябва да се либерализира както на едро, така и на дребно. Има внесени предложения в Народното събрание либерализацията да се отложи - едното с 2 години, другото - с 10. Но каквото и да решат депутатите, ние сме готови и за двете хипотези. Ако остане досегашният ред, аз не очаквам сериозно изменение на цените за бита.
- Какво изменение очаквате? Енергийните компании внесоха предложения.
- Те го направиха, но аз рядко обръщам голямо внимание на това, което искат, защото има доста време до 1 юли и нещата се променят. Като пример давам политиката на американския президент Доналд Тръмп, която рязко свали цените на газовите борси.
Динамична е ситуацията и не знаем какво може да ни се сервира към 1 юли, но към настоящия момент ситуацията е обнадеждаваща.
- Какво означава обнадеждаваща? Традиционно увеличение на цената на тока с 4% ли?
- Ще положим всички усилия да останем консервативни в нашите ценови решения, ще създаваме стабилност и предвидимост в сектора. Да се надяваме, че ще спазим традицията, според която изменението е минимално.
- При либерализация какво ще се случи?
- Хората трябва да са спокойни. Предвиден е механизъм, при който да се компенсира разликата между цената на борсата и определената от правителството базова цена. Ние активно ще работим с Министерството на енергетиката и с кабинета за определяне на тази базова цена.
Помагаме, не сме предвидени в законодателството да правим разчетите, но всичко, което се изисква от нас, ще го направим. Дори да има либерализация на пазара на едро, домакинствата по никакъв начин няма да го усетят в сметките си за ток.
- Предвиждате ли промени във фактурирането?
- Към настоящия момент - не, но се предвижда изменение в сроковете за калкулирането на потребената електроенергия. Някои дружества фактурират по три пъти месечно. Ще започнат първо по два пъти, след това ще се премине към един път, от първо до първо число на месеца, както е в газовия сектор. Това е свързано със значителна реформа - с подмяна на електромерите и възможност да се отчитат дистанционно и да избегнем това ролиращо отчитане. Мярката е с по-дълъг хоризонт, от догодина, евентуално. Това няма да се отрази на сметките.
- За да има различни тарифи в рамките на едно денонощие, трябват умни електромери и системи за управление, които струват много пари. Тези разходи ще се калкулират ли в цената на тока?
- Ако искаме да либерализираме пазара и домакинствата да се възползват от предимствата, най-важното е да предвидим максимално дълъг преходен период, в който да действат схемите за компенсация и това време да се използва за дигитализация на мрежите.
Давам пример - ако домакинствата могат да се възползват от ниски цени през уикендите или пред светлата част на денонощието, когато има високо производство на слънчева енергия, те регулират сметката си за ток. Семейство може да премести потреблението си в часовете с ниски цени - така не само се възползва от свободния пазар, но помага и на електроенергийната система. Това е най-евтиният и най-изгодният начин да се балансира системата.
- Каква точно може да е ползата?
- Сега дори домакинство да има активно поведение и да ползва ток в часовите диапазони с ниски или дори отрицателни цени, това няма да се отрази на месечното му плащане и няма стимул да го прави. За да се промени консумирането на електрическа енергия, трябва да има финансови стимули. Имахме наскоро разговор с членове на ЕК и те ни казаха - не може ли някой от КЕВР или ЕСО да излезе и да каже, че цените в пиковото потребление са много високи, и да призове хората да не потребяват електроенергия между 17 и 19 часа. Такива подходи са били прилагани в Холандия и Германия.
- Имало ли е ефект в тези две страни?
- Бил е положителен, но там им е обяснено, че ако потребяват в този диапазон, сметките им ще нарастват.
- Вие настоявате за отлагане на либерализацията на дребно. За колко време?
- В момента преходният период, предвиден в закона, е 6 месеца, което е крайно недостатъчно. При всички случаи трябва промяна в законодателството и да се предвидят поне 2 години. Това е минимумът. Ние започнахме срещи с електроразпределителните дружества за ползите и негативите от внедряването на електромери с дистанционно отчитане в реално време.
- Говорите за схеми за подпомагане, какви може да бъдат те?
- В ЕС в 2/3 от страните се прилагат компенсации при либерализация на цените на дребно. Има най-различни модели - таван на цените, обвързан с предходно потребление, има енергиен ваучер - определена сума за домакинство на година. То си преценява дали да го ползва в скъп месец, или да го разпредели за по-дълъг период. Този таван на цената за бизнеса у нас ще се приложи и за битовите потребители през първата година.
- Топлофикациите поискаха сериозно поскъпване на парното и топлата вода - от 24 до 92%. Дали ще го одобрите?
- Всяка година се повтаря едно и също. Топлофикациите искат много, накрая КЕВР определя нормални цени. Към момента не виждам фактори, които да предполагат такива големи изменения. Както всяка година, ще приложим консервативен подход и измененията на цените ще са в минимални граници.
- А какви ще са тенденциите при газа?
- За следващия месец ще имаме отново намаление на цената на газа, вероятно с повече от 10%. В по-дългосрочен план не може да се прогнозира заради динамиката на пазара. В момента не виждам основания за притеснения и трусове, но опитът от последните 10 години ми е показал, че те идват, когато най не ги очакваш.
- Трябва ли ВиК услугите и тяхното регулиране да излязат от КЕВР?
- В Европа се върви към окрупняване на регулаторите. Този подход да се обединят всички комунални услуги в един регулатор в Германия дава добри резултати, към него са дори железниците.
- Миналото лято много населени места бяха на воден режим. Как това може да се избегне?
- Пропуските от минали години ярко излизат, когато имаме засушаване, както беше през миналата година и както се очертава и през тази. Когато има режим, много ясно се виждат загубите, остарялата ВиК мрежа. Много добре знаем колко пари са необходими за нейната рехабилитация.
- Колко трябват?
- По различни оценки между 10 млрд. лева и 10 млрд. евро. Това няма как да се случи, особено без европейска подкрепа. Трябва да съсредоточим вниманието си върху няколко основни аспекта, като най-важен е борбата със загубите на вода чрез зониране на мрежата, предаване на данни в реално време с балансови водомери, за да се види къде се губи водата и да се реагира. Надявам се на сътрудничество с регионалното министерство и да го направим. Без съвместни действия всяка реформа е обречена.
Другото нещо е въвеждане на неустойки при лошо качество на водата или да има друга цена, ако е негодна за пиене.
- Как ще стане това, примерно при воден режим?
- Операторът плаща неустойка. При тока при прекъсване повече от 24 часа се дължи неустойка, и при парното има неустойки при спиране за над 48 часа. Трябва да се изработи механизъм това да се прилага и при ВиК услугите. Другата идея е да се лицензират операторите. Не е важно дали КЕВР, или МРРБ ще го прави, въпросът е да има ясни правила, на които операторът да отговаря, за да можем ние да проверяваме по тях и дружествата да бъдат санкционирани, когато не ги изпълняват.
- Ще правите ли промени в работата на КЕВР?
- Ще работя за намаляване на административните тежести. Ще дам един пример - ние разрешаваме кредита на всяка лицензирана компания. Това забавя инвестиционния процес, ангажира хора в регулатора. Ако отпаднат тези стъпки, ще се освободи ресурс и той може да бъде насочен към контролната дейност. Смятам, че тя трябва да се засили, да има повече проверки на място.
Ще се наложи енергийните компании да свикнат с присъствието на проверяващи от КЕВР, както шофьорите с пътната полиция. Намерението ми е да има сериозен контрол по превантивните мерки на ЕРП-тата, за да не се допуска прекъсване на електрозахранването за дълго време, както по Коледните празници.
CV
- Магистър е по финансов мениджмънт и бакалавър по финанси
- 2003-2009 г. работи в САЩ на различни позиции в компании в областта на добива на нефт и шистов газ
- От 2012 до 2013 г. е управител на компании в частния бизнес в България
- От 2013 г. е в Комисия за енергийно и водно регулиране - започва като експерт в отдел “Цени и лицензии”
- От 2016 до 2025 г. е директор на дирекция “Електроенергетика и топлоенергетика”
- От март 2025 г. е председател на КЕВР, избран от парламента